11 Ağustos 2008 Pazartesi

SANAL TÜCCAR HALİL ÖZEL

CNBCE BUSINESS dergisinin Ağustos ayı sayısında Burak Mavi'nin yazdığı "İŞ SANAL PARA GERÇEK" konulu yazısında sevgili dostum Halil'in bir röportajı yayınlandı.

Röpartaj yayınlanmadan yaklaşık bir ay önce Amerika'da yaşayan dostum Halil'le bu röpartaj üzerine uzun uzun MSN konuşmaları yaptık. Röportajını yayınlamak için sabırsızlanıyordum doğrusu. Dergi çıkmadan yayınlamayacağımada söz vermiştim fakat bir ay nasıl zor sabrettim ve Halil'in başının etini yedim anlatamam fakat haber Burak Bey'in olduğu için saygıyla ve sabırla bekledim.

Bahçeşehir Üniveristesi Reklamcılık ve Sinema Televizyon bölümlerinde double major yapan dostum, Amerika Birlesik Devleteri'nde Teknoloji Masteri'nı bitirdikten sonra Amerika'ya yerleşme kararı aldı.

2000 senesine dayanan dostluğumuzda Halil'in ileri görüşü ve pazarlama dehası olan zekasını hep hayranlıkla izledim ve bir çok işe birlikte imza attık.

Şu an Amerika'da yaptığı işler üzerine yoğunlaşan dostum, Burak Bey ile röpartajınının CNBCE BUSINESS dergisinden sonra ilk kez internet üzerinde yayınlanmasına benim blogumda izin verdi. Bu benim için büyük bir gurur ve onur kaynağıdır.

SANAL TUCCAR HALİL ÖZEL

Sanal dünya dan ne zaman para kazanmaya başladınız?
Türkiye’de Bahcesehir Üniveritse'ni bitirdikten sonra USA’ ya technology mastarı için geldim. İlk olarak WOW tarzı bilgisayar oyunları oynayıp burada kazandığım altınları paraya cevirdim. USA da sadece bu isi yaparak evinden zengin olan pek çok kişi ile tanıştım. Ben de bu şekilde başladım.

Peki, ne kadar para kazandırıyor bu işler?
Ben şuanda WOW Sanal altın satıcılığı ile ilgilenmiyorum. Fakat şöyle diyim 150 çalışanlı bir şirket bile kuran var. Cin üzerinden 150 kişi sizin için size altın topluyor. Site üzerinden bu kişilerin satışlarını topluyorsunuz yüksek bir fiyattan siz de esas kullanıcılar satıyorsunuz.

Yasal mı?
Evet, herşey yasal.

Şuanda sanal altın satıcılığı ile ilgilenmiyorum dediniz. Peki, ne yapıyorsunuz?
Bazı büyük internet sitesi şirketleri için site açıklarını giderilmesi için çalışıyorum.

Biraz açabilir misiniz?
Örneğin açık arttırma ya da arkadaş sitesi. Her sitenin bir yaması vardır. Açık kalmış alanları. California merkezli internet sitelerine bu konuda danışmanlık yapıyorum. Önce onların açıklarını buluyorum ve nasıl kapatabileceklerini kapatma konusunda doğabilecek aksaklıkları konusunda analizler yapıyorum.

Peki, bu is para kazandırıyor mu?
Evet, gecen yıl bir müşterim sitesini 17 mil usd ye satıyordu. Satış fiyatını düşürmek isteyen karşı firma sitenin açıklarını tespit ederek bu konuda bazı kişileri tutarak bize karşı atağa geçti. Sonuçta şirket in değeri düşüyordu. Bundan en karlı çıkacak olan firma satın alımı yapmak isteyen firma idi. Çünkü site sahibinin korkup değeri düştü spam lar ve reklam kirliliği arttı diye sitesini pazarlık yapmadan satacağını düşünüyordu. Fakat müşterimin eksiklerini tespit edip en kısa zaman içinde bu eksiklikleri giderip yenilemeler yaptık. Çok daha yüksek bir fiyattan satış gerçekleşti. Komisyon üzerine çalıştığımız için şirketim bu konuda çok para kazandı.

Şirketinizin komisyonu ne kadar?
Campusmeet'in çalışma sekli iki temel esas a dayanıyor. İlk olarak sanal kampüs de topladığı ve bu alanda alıcı olarak bize başvurmuş olan şirketlere bağımsız olarak danışmanlık yapıp diğer kampus adini verdiğimiz el değiştirmek istenen siteler ile tanıştırıyoruz. Bunun için hiçbir ücret almıyoruz. Tüm işlemleri gizli bir şekilde sürdürüyoruz. Los Angeles merkezli şirketimiz eğer satış gerçekleşirse satılan firmadan satış üzerinden %1,2 komisyon alıyor. Kampus'de toplanan tüm şirketler listeye girmeden önce bu komisyonu kabul ettiğini gösteren bir belge imzalıyor. İkinci çalışma sistemimiz. Eğer şirket satış aşamasında ise ve sitenin alıcısı bizim gözümüzde değil ise ve fiyat düşürmek için bazı hacker hilelerine başvuruyor ise satış yapmak isteyen firma bize başvurabiliyor. Satış sırasında ki bu bazen 7-12 ayı bulabiliyor. Spekilasyonlari önleyici bazı tedbirler koyuyoruz. Bunun karşılığında sitenin değeri ne kadar artıyorsa binde 2 komisyon alıyoruz.

Yeni cağın meslekleri konusunda eğitim şart mı?
Kesinlikle evet. Eğer eğitimsiz iseniz internette sadece data girersiniz. Bütün gününüz data okumakla kalır. Ama eğitim almış iseniz data girmek yerine girilen dataları yönlendirirsiniz. Internet üzerinden ticaret konusunda yaz sonu California State Üniversitesi’nde ders vermeye başlayacağım. Şimdiden öğrenciler çok istekli. Çünkü kimse artik saati 8 usd den çalışmak istemiyor. Is aramak istemiyor. Kendi dükkânınızı internet üzerinden 5 dakikada açabilirsiniz ve evinizden zengin olabilirsiniz.

Internet'den para kazanma konusunda Türkiye’nin konumu nedir?
Bizler sanırım kullanmayı daha çok seviyoruz. Internet hizmetlerini kullanma konusunda oran ülkemizde çok fazla fakat urun geliştirme konusunda bu kadar iyi olduğumuzu söyleyemem. Aslında diğer bir taraftan bakarsak bu konuda şanslı olduğumuzu söyleyebilirim. Çünkü USA da artik gün geçtikçe internet pazarı daralmakta. Çünkü sürekli yeni bir şeyler çıkmakta artik kullanıcıların akılları karışmaya başladı. Türkiye ise bu konuda istekli bir pazar. Eminim ki; çok yakında internet üzerinden milyon YTL ler kazanan yeni bir kuşak Türkiye’de çıkacak.

2 yorum:

By Trishula dedi ki...

Size ulaşmam gerekli bi kaç şey sorabilmek için. Çok önemli lütfen bana sleepless114@hotmail.com adresinden ulaşabilirmisiniz?? Gerçekten çok ama çok öenmli bir konu benim için! mail bekliyorum sizden... tesekkur ederim.

By Trishula dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.